Звіт на колегію облдержадміністрації 02.06.2016 року


Звіт на засідання колегії Івано-Франківської облдержадміністрації «Про здійснення державного контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства Державною екологічною інспекцією в області за 2015 рік та 5 місяців 2016 року»

 

Діяльність Державної екологічної інспекції в області  спрямована на здійснення державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства, на забезпечення охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання природних ресурсів та покращення екологічної ситуації в області.

Робота Держекоінспекції здійснюється відповідно до планів роботи, доручень Державної екологічної інспекції України, прокуратури та інших правоохоронних органів, а також спрямована на розгляд звернень та скарг громадян, які надходять в Держекоінспекцію.

Відповідно до штатного розпису, в Державній екологічній інспекції в області працюють 48 осіб, в тому числі 20 інспекторів, які безпосередньо здійснюють перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства (включно начальник та два заступники). Районні підрозділи в структурі Держекоінспекції не передбачені. Тобто, на 20 державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища покладено здійснення контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства по всій території області, в тому числі проведення планових та позапланових перевірок суб’єктів господарювання.

Варто зазначити, що у І півріччі 2015 року спостерігалась невелика кількість перевірок Держекоінспекції та низький рівень інших показників інспекційної діяльності, що  пов’язано з прийняттям Закону України від 28.12.2014 року № 76-VIІI «Про внесення змін та визнання такими, що втратили чинність, деяких законодавчих актів України», відповідно до якого перевірки підприємств, установ та організацій, фізичних осіб-підприємців здійснювались протягом січня-червня 2015 року виключно з дозволу Кабінету Міністрів України або за заявою суб’єкта господарювання щодо його перевірки, а також з підстав, передбачених ст. 110 Кримінально-процесуального кодексу України.

Тому фактично звіт стосується  виконаної роботи за ІІ півріччя 2015 року та 5 місяців 2016 року.

Державними інспекторами з охорони навколишнього природного середовища області впродовж 2015 року здійснено 479 перевірок додержання вимог природоохоронного законодавства. За виявлені порушення складено 481 протокол, притягнуто до адміністративної відповідальності 475 осіб на суму штрафів 60,741 тис. грн. Стягнення штрафів станом на 31.12.2015 року складає 96 %. Нараховано збитків на суму 5738,245 тис. грн.

Впродовж 5 місяців 2016 року здійснено 270 перевірок дотримання вимог природоохоронного законодавства. Складено 276 протоколів, притягнуто до адміністративної відповідальності 271 особу на загальну суму штрафів 33,422 тис.грн. Нараховано завданих довкіллю збитків на загальну суму 5333,863 тис.грн.

 

Лісові ресурси

На території області працюють понад 400 підприємств високого ступеня ризику їх господарської діяльності для навколишнього середовища, в тому числі 28 лісогосподарських підприємств та 5 природно-заповідних установ.  Наша область займає друге місце за лісистістю в Україні, тому особливу увагу ми приділяємо здійсненню контролю за дотриманням законодавства у сфері охорони та збереження лісових ресурсів.

Державний контроль за дотриманням вимог природоохоронного законодавства при використанні лісових ресурсів здійснюється Держекоінспекцією як під час проведення планових заходів, так і при здійсненні позапланових перевірок.

Впродовж 2015 року Держекоінспекцією проведено 81 перевірку щодо використання та відтворення лісових ресурсів, за результатами  яких до адміністративної відповідальності притягнуто 202 особи, нараховано завданих довкіллю збитків на загальну суму 2864,141 тис. грн.

У виявлених в 2015 році порушеннях природоохоронного законодавства основну частину займають незаконні рубки лісу загальним об’ємом 731,0 куб. метрів, розмір завданої лісу шкоди складає 2782,263 тис. грн. Найбільші порушення виявлені на території наступних лісогосподарських та природоохоронних суб’єктів господарювання:

ДП «Рогатинське лісове господарство»: незаконна рубка об’ємом 48,03 куб. метрів, розмір шкоди – 138,4 тис. гривень;

Надвірнянський спецагролісгосп: незаконна рубка об’ємом 83,0 куб. метри, розмір шкоди – 487,9 тис. гривень;

ДП «Калуське лісове господарство»: незаконна рубка об’ємом 36,5 куб. метрів, розмір шкоди – 188,5 тис. гривень;

ДП «Кутське лісове господарство»: незаконна рубка об’ємом 263,24 куб. метрів, розмір шкоди – 1013,2 тис. гривень;

НПП «Гуцульщина»: незаконна рубка об’ємом 104,98 куб. метрів, розмір шкоди –  326,3 тис. гривень;

ДП «Осмолодське ЛГ»: незаконна рубка об’ємом 239,95 куб. метрів, розмір шкоди – 796,077 тис. гривень.

За 5 місяців 2016 року проведено 20 перевірок щодо використання та відтворення лісових ресурсів, за результатами  яких до адміністративної відповідальності притягнуто 131 особу, нараховано завданих довкіллю збитків на загальну суму 4519,252 тис.грн. Основну частину з виявлених порушень природоохоронного законодавства за 2016 рік також займають незаконні рубки лісу.

Зокрема:

За результатами позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеної на території ДП «Кутське ЛГ», за незаконну рубку 7,76м3 деревини нараховано 23,949тис.грн. завданої довкіллю шкоди.

За результатами позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеної на території ДП «Болехівське ЛГ», за незаконну рубку 67м3 деревини нараховано 291,335тис.грн. завданої довкіллю шкоди.

За результатами позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеної на території Поляницького лісництва ДП «Ворохтянське ЛГ», за незаконну рубку 334,64м3 деревини нараховано 2360,153тис.грн. завданої довкіллю шкоди. Матеріали перевірки направлено до УСБУ в Івано-Франківській області.

За результатами планової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеної на території ДП «Делятинське ЛГ», за незаконну рубку 194,91м3 деревини нараховано 1220,615тис.грн. завданої довкіллю шкоди. Матеріали перевірки направлено правоохоронних органів в Івано-Франківської області.

В травні 2016 року проведено 2 перевірки на території НПП «Гуцульщина», за результатами яких за порушення вимог природоохоронного режиму нараховано завданої довкіллю шкоди на загальну суму 415,454тис.грн., в тому числі за незаконну рубку 145,95м3 деревини нараховано 413,432тис.грн. завданої довкіллю шкоди. Матеріали перевірки направлено до правоохоронних органів.

За результатами позапланової перевірки дотримання вимог природоохоронного законодавства, проведеної на території Березівського лісництва ДП «Кутське ЛГ», за незаконну рубку 150,58м3 деревини нараховано 487,718тис.грн. завданої довкіллю шкоди. Матеріали перевірки направлено до прокуратури Івано-Франківської області. Варто зазначити, що територія ДП «Кутське ЛГ» входить до складу НПП «Гуцульщина» без вилучення, тому порушення на території цього лісгоспу є фактично порушеннями на території НПП «Гуцульщина».

Також мають місце порушення технології розробки лісосік: неочистка лісосік, невчасно вивезена деревина, пошкодження дерев під час їх звалювання та трелювання деревини. Непоодинокими є факти непроведення доглядів за лісовими культурами або проведення їх в недостатній кількості.

Виникає питання, які суми штрафів та збитків потрібно нарахувати, щоб притягнути до відповідальності усіх винуватців? Варто наголосити, що в системі державної лісової охорони, безпосередньо на яку згідно Лісового кодексу покладено обов’язки щодо охорони лісових ресурсів від незаконних рубок, пожеж та інших порушень, працюють біля 1200 працівників. В той же час в Держекоінспекції області контроль за дотриманням лісоохоронного законодавства здійснюють аж 7 працівників, включно з першим заступником-куратором.

На жаль, керівництвом лісогосподарських підприємств до посадових осіб, які допустили грубі порушення з мільйонними збитками довкіллю, не застосовуються належні заходи дисциплінарного впливу. Порушники як працювали, так і працюють на займаних посадах, не відсторонені від обов’язків навіть на час проведення. слідства. До прикладу, у Поляницькому лісництві Ворохтянського лісгоспу, де сума збитків склала понад 2,5млн.грн. тільки в цьому році, лісничий далі працює на своїй посаді. На жаль, такий приклад непоодинокий.

 

Контроль за охороною і використанням земель водного фонду

Актуальною екологічною проблемою області є несанкціонований вибір піщано-гравійної суміші з водних об’єктів. Впродовж 2015 року Держекоінспекцією проведено 63 перевірки на територіях земель водного фонду, під час яких виявлено факти незаконного видобутку піщано-гравійної суміші з рік Дністер, Лімниця, Бистриця Надвірнянська, Бистриця Солотвинська, Прут та інших. До адміністративної відповідальності притягнуто 30 порушників.

За 5 місяців 2016 року проведено 27 перевірок на територіях земель водного фонду, до адміністративної відповідальності притягнуто 13 порушників.

Варто зазначити, що відповідно до змін, які внесені в 2012 році до кодексу України про надра, Державна екологічна інспекція не здійснює державний нагляд (контроль) за використанням та охороною надр, а відтак не в праві нараховувати збитки за незаконне користування надрами. Штрафні санкції досить невеликі і не дають бажаного ефекту. Так, за статтею 47 кодексу України про адміністративні правопорушення «самовільне користування надрами, укладення угод, які в прямій чи прихованій формі порушують право власності на надра, тягнуть за собою накладення штрафу на громадян у розмірі від десяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб – від тридцяти до ста неоподатковуваних мінімумів доходів громадян». Тобто, максимальний розмір штрафу – 1700 гривень.

Співпраця з органами місцевого самоврядування дозволить суттєво покращити здійснення державного контролю щодо недопущення та припинення несанкціонованого вибору піщано-гравійної суміші з водних об’єктів області.

У березні 2016 року дані питання обговорювалось на засіданні колегії Держекоінспекції, на яку були запрошені голови РДА, райрад, керівники правоохоронних органів, обласних установ громадськість та інші зацікавлені особи.

 

Контроль за охороною та раціональним використанням земель, за поводженням з відходами

Одним із найбільш проблемних екологічних питань області є поводження з твердими побутовими відходами. На даний час на території області розташовані 29 діючих полігонів твердих побутових відходів, з яких тільки один полігон в с. Рибне має всю необхідну документацію щодо його експлуатації. В деяких районах (Снятинський, Надвірнянський) зроблені суттєві кроки щодо розробки проектної документації для будівництва нових полігонів.

На території області спостерігається велика кількість несанкціонованих сміттєзвалищ. Дана проблема потребує нагального вирішення на обласному та загальнодержавному рівнях.

У 2015 році Держекоінспекцією проведено 53 перевірки у сфері поводження з відходами, в тому числі 24 з них – у сфері поводження з побутовими відходами, 29 – щодо поводження з промисловими відходами. 35 порушників притягнуто до адміністративної відповідальності.

Зокрема, на виконання постанови Калуського МВ УМВС проведено позапланову перевірку КП «Екосервіс» (м. Калуш), під час якої на території земельної ділянки, відведеної під полігон, та на прилеглих земельних ділянках виявлено засмічення та забруднення земель. Нараховано 1979,356 тис. грн. завданої довкіллю шкоди. Матеріали перевірки скеровано до Калуського МВ УМВС.

Впродовж 5 місяців 2016 року проведено 45 перевірок у сфері поводження з відходами, 23 порушники притягнуто до адміністративної відповідальності.

Держекоінспекцією проведено планові заходи державного нагляду (контролю) за дотриманням вимог природоохоронного законодавства сільськими радами Верховинського та Рожнятівського районів. Найбільшою проблемою є засмічення побутовими та виробничими відходами у водоохоронних зонах рік Білий Черемош, Чорний Черемош, Лімниця. Зокрема, виявлено засмічення берегів відходами деревопереробної промисловості. Органи місцевого самоврядування, на жаль, не вживають заходів щодо усунення виявлених порушень, зсилаючись на недостатність коштів. Варто зазначити, що, відповідно до ст. 9 Закону України «Про відходи», територіальні громади є власниками відходів, що утворюються на об'єктах комунальної власності чи знаходяться на їх території і не мають власника або власник яких невідомий (безхазяйні відходи).

 

Висновки

Відповідно до статей 15, 19, 204 Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища», статті 16 Закону України «Про місцеві державні адміністрації», статті 33 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» повноваження щодо контролю за додержанням вимог природоохоронного законодавства покладені також на місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.

Наявність підрозділу з екології та природних ресурсів у структурах райдержадміністрацій передбачено в «Рекомендаційному переліку структурних підрозділів районної, районної у мм. Києві та Севастополі держадміністрації», затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 18.04.2012 року № 606. Доцільно ввести до структур райдержадміністрацій області спеціальні підрозділи, відповідальні за екологічні питання.

Для успішного вирішення актуальних екологічних проблем області важливо налагодити тісну співпрацю всіх уповноважених органів державної влади та органів місцевого самоврядування щодо здійснення контролю за дотриманням вимог природоохоронного законодавства та управління у сфері охорони навколишнього природного середовища і раціонального використання природних ресурсів.

 

Начальник
Державної екологічної інспекції
в Івано-Франківській області                                        Ігор Стефурак